Skip to main content

Burn-out en paniekaanvallen gaan vaak samen

Om burn-out te raken moet je voor lange tijd je grenzen overgaan. Je werkt dan te hard, neemt te veel hooi op je vork en daarmee ervaar je veel stress. Dit is op zich niet zo erg om een keer te doen. Als je daarna rust neemt, dan neemt je stress weer af en is alles weer goed.

Om paniekaanvallen te krijgen, moet je bang worden voor angst, spanning, onrust, dat soort gevoelens. Door er bang voor te worden krijg je een soort feedback-loop, net als wanneer je een microfoon bij een geluidsbox houdt. Die schelle piep krijg je doordat het geluid via de microfoon, versterkt uit de box komt, dan de microfoon weer ingaat enzovoorts. Bij angst voor de angst krijg je hetzelfde effect. Je bent bang voor angst, dus als er angst is, ben je er bang voor en zo is er weer meer angst. Het totale verhaal is iets complexer, maar in de kern komt het hierop neer.

Waarom gaan mensen hun grenzen over?

Mensen gaan hun grenzen over omdat ze denken dat het verkeerd is om hun grenzen aan te geven, of te bewaken. Vaak zit daar een soort oordeel bij, zoals dat je anders zwak bent, of dat je je er gewoon overheen moet zetten. Het kan ook zijn dat mensen bang zijn voor mogelijke consequenties. Vaak linken dit soort dingen aan je opvoeding en je overtuigingen van hoe het leven moet zijn. Dat is iets wat we hier vaak bespreken.

De link tussen grenzen over gaan, burn-out en paniekaanvallen

Het overgaan van grenzen brengt nare gevoelens met zich mee. Daar is angst een goede kandidaat voor. Omdat mensen het gevoel hebben dat ze geen grenzen aan mogen geven, zullen ze er overheen gaan en dan dus angst gaan voelen. Echter, als je angst voelt, kan dat ook weer in de weg komen te staan van je werk goed uitvoeren. Zeker als je hard en lang en perfectionistisch moet werken, dan helpt angst je daar niet bij. Hier zie je vaak de gewoonte meer tot uiting komen om tegen angst te gaan vechten, het weg proberen te krijgen, te negeren of te drogeren. Angst voor de angst begint hier al een beetje te ontstaan.

Dan komt daar nog eens bovenop dat door het te lang doorgaan, mensen geen rust krijgen. Hierdoor nemen je cortisol levels niet af. Cortisol is een belangrijk hormoon dat ervoor zorgt dat je actief kan zijn. Bij totale burn-out maak je zowat geen cortisol meer aan, waardoor je het gewoon niet voor elkaar krijgt je bed uit te komen. Maar je moet je bed uit komen, anders komen de negatieve consequenties! Daar komt angst weer om de hoek kijken, en als je daar tegen gaat vechten, komen er ook paniekaanvallen.

Is rust voldoende om het op te lossen?

Om burn-out op te lossen is het essentieel om je cortisol levels weer op normaal niveau te krijgen. Daar heb je ontzettend veel rust voor nodig. Vroeger dacht ik dat rust nodig was omdat er energie tekort was, maar dat is niet zo. Rust is om te zorgen dat je cortisol zakt. Het stijgt gedurende de dag, gewoon door normale dingen te doen. Er is niets negatiefs aan dat het stijgt, dat is gewoon hoe een mens functioneert.

Neem je te weinig rust dan blijft cortisol elke dag stijgen, totdat je lichaam het niet meer trekt. Dan is er heel veel en lang rust nodig om weer de oude te worden. In mijn geval duurde het meer dan twee jaar.

Wat als je ook nog paniekaanvallen hebt?

Paniekaanvallen combineren met burn-out maakt het iets heftiger. Paniek geeft namelijk ook stress, je komt er niet lekker mee tot rust. Wil je dus helen van je burn-out, dan is het ook nodig te leren hoe je paniekaanvallen overwint. Een goede start is de gratis mini-cursus die we hier aanbieden.

Het overwinnen van paniekaanvallen betekent dat je angst gaat toelaten, in plaats van je ertegen verzetten. Daar zul je in het begin heel veel moeite mee hebben, omdat er allemaal oordelen op zitten, waardoor je in een burn-out terecht gekomen bent. De paniek en burn-out gaan in die zin dus hand in hand.

Helen van burn-out is tijd voor self-care

Self-care betekent zorgen voor je behoeften en je grenzen. Zorgen dat je genoeg slaapt, goed eet, en voldoende beweegt. Niet teveel prikkels, op tijd nee zeggen en herkennen wanneer je per ongeluk toch te ver gaat.

Daarnaast is het ook tijd voor persoonlijke groei. Je bent die grenzen overgegaan omdat je jezelf minder belangrijk vindt dan hetgeen waarvoor je jouw grenzen over ging. Pas als je gaat inzien dat jouw welzijn belangrijker is, zul je herstellen. Doe je dat niet, dan zul je net als vele anderen nog een tweede of zelfs derde burn-out tegemoet gaan.

Je persoonlijke groei betekent dat je jezelf meer op waarde gaat schatten. Het betekent ook dat je in gaat zien waar je ideeën op gebaseerd zijn dat jouw grenzen er niet zo toe deden. Want jouw lichaam heeft tijdig aan je laten weten dat het niet goed ging, maar die boodschappen negeerde je. Waarom? Wat zit daar achter?

Ons lichaam wil alleen maar aangeven wat het nodig heeft. Luister je daar niet naar, dan gaat het steeds harder schreeuwen en problemen ontwikkelen. Het is echt onze taak om voor ons lichaam te zorgen. Niemand anders heeft die taak voor ons.

Het einde van burn-out en paniek

Wanneer je alle rust gehad hebt zodat je cortisol weer op een gezond niveau zit en je angst toe kan laten in plaats van ertegen te vechten, zul je beiden opgelost hebben. Dat is een behoorlijke klus. Gelukkig is dat wel eentje die je leven drastisch kan verbeteren. Wanneer je deze lessen geleerd hebt, krijg je alleen maar een fijner leven. Dat is de zonnige kant van dit hele verhaal.

De vraag is of jij je daaraan gaat toewijden. Doe je dat niet, dan zul je op een of andere manier meer van dezelfde problemen ontwikkelen, of ze worden nog erger. De meeste mensen kiezen voor dat laatste trouwens. Ze hebben een paar pogingen nodig om in te zien dat dit toch echt niet werkt. Vaak nog met die oude ideeën van ‘Ik ben niet goed genoeg’ ‘Ik stel me aan’ ‘Ik kan geen rust nemen, ik moet xyz doen.’ Een tweede of derde burn-out met of zonder paniek doet dan wonderen. Je leert dan immers dat alle dingen die je dacht helemaal niet kloppen, want wanneer je voor pampus ligt en niks kan, gaat het leven gewoon door.

Het leven gaat ook door wanneer je goed voor jezelf zorgt. Die les is voor velen een moeilijke. Maar het einde van je burn-out en paniek, ligt totaal in je self-care. You’ve got this.

Mike Hoffmeister

Mike Hoffmeister

Mike Hoffmeister is trainer en coach. Hij helpt mensen met angsten en paniekaanvallen.