Skip to main content

Online Training Angst Voorkomen

Level 2: Self-care is het antwoord

Start: 13 februari

Inschrijving gesloten

Angst voorkomen. Hoe?

Mensen die naar mij toekomen worstelen meestal al jaren met angst en paniekaanvallen. De paniekaanvallen los je op als je de angst voor angst overwint. Dat doe je door angst toe te laten en te ervaren dat je het allemaal aan kan. Echter, dat lost niet de onderliggende redenen voor de angst op, waardoor mensen vaak nog regelmatig angst ervaren. We willen voorkomen dat deze angsten de kop op blijven steken. Daar gaat deze training over.

De onderliggende reden is (meestal) onveiligheid

Angst is het signaal dat jij je op een bepaalde manier niet veilig voelt. In de maatschappij doen we vaak alsof alles altijd veilig is en dus als je je onveilig voelt, moet je je er maar gewoon overheen zetten. Prima om dat eerst te proberen, maar als dat niet lukt doe je er verstandig aan om het op een andere manier aan te pakken. Beter kun je echt en eerlijk gaan kijken naar wat de reden is dat jij je niet veilig voelt.

Effecten van angst

Hier zijn een aantal dingen die mensen met angst meestal ervaren, je bent niet de enige! Met angst voel mensen zich niet zichzelf, je kan moeilijk rust vinden en je geniet minder. Mensen ervaren bij langdurige angstklachten meestal ook stress, spanning, en fysieke symptomen. Dit zorgt dat je minder focus hebt voor andere dingen, het leidt je aandacht af. Dit heeft invloed op ons sociale leven, zoals vriendschappen, liefdesrelaties, ouderschap en werk. Je voelt je niet vrij en je hebt het gevoel dat het leven zo niet hoort te zijn, je gelooft in een fijner leven. Zo was het ook voor mij en voor vele anderen die ik hiermee geholpen heb.

Het feit dat je dit ervaart betekent allerminst dat er iets mis met je is. Er zijn duidelijke redenen voor die we in de training achterhalen en verbeteren. Kijk maar over je het volgende herkent.

Herken je dit?

  • Je ervaart regelmatig tot vaak angst en je begrijpt niet goed waarom het er is en waarom het niet weggaat
  • Je ervaart nare fysieke sensaties waar je blij van zou zijn als die weg zouden gaan
  • Je piekert veel over angst, de sensaties en hoe je daarmee om moet gaan, maar je komt er niet uit en dat kost je veel energie
  • Je probeert controle te krijgen, maar dat lukt je niet en dat frustreert je en baart je zorgen
  • Je hebt vaak het gevoel dat je het niet goed doet terwijl je heel erg je best doet

Dit was voor mij ook zo

Nadat ik mijn paniekaanvallen overwonnen had moest ik een weg vinden in leren omgaan met de angst. In plaats van de angst explosies in de vorm van paniekaanvallen, kreeg ik last van een zeurende angst en plotseling opkomende angst. Hierdoor voelde ik me nog steeds erg beperkt en had ik vooral in sociale situaties moeite om het naar mijn zin te hebben. Om te leren hiermee om te gaan, bleef ik lezen en trainingen volgen, ging in naar retraites en kwam ik lang bij een zeer deskundige coach.

Wat ik ontdekte dat mijn redenen waren voor angst:

  • Ik had het idee dat ik niet goed genoeg was, droeg daarom een sociaal masker en was ongelukkig omdat ik bijna nooit mezelf was
  • Ik durfde mijn grenzen niet aan te geven, waardoor ik er steeds overheen ging en regelmatig overprikkelt was
  • Ik had me in mijn jeugd regelmatig onveilig gevoeld en had copingsmechanismen ontwikkelt die angst in stand hielden
  • Ik was voornamelijk bezig met anderen en te weinig met mezelf, waardoor ik niet voor mijn behoeften zorgde
  • Ik ben hooggevoelig (en hoogbegaafd), en omdat ik daar nooit in erkent was of begeleiding in kreeg, voelde ik me vreselijk eenzaam

Om deze uitdagingen aan te gaan bleek meer nodig dan ik ooit had gedacht.

Hoe ik hier vanaf kwam

Sinds mijn jonge twintiger jaren ontwikkel ik mijzelf. Om deze angst te overwinnen moest ik echt leren anders met mezelf, emoties, gedachten, mensen en het leven om te gaan. In zekere zin was het een gevecht voor mijn vrijheid. Ik kon dit niet alleen, dit deed ik met de hulp van vele andere professionals.

Hier leerde ik enorm veel, wat de basis is geworden van deze training. Wat ik onder andere leerde:

  • Je emoties zijn signalen van je onbewuste systeem die aangeven dat iets aandacht nodig heeft. Handel je er niet naar, dan heeft dat een negatieve consequentie. Doe je het wel, dan heeft het een positieve consequentie
  • Je hebt behoeften en grenzen. Als je daar niet voor zorgt, dan ga je je slecht voelen. Je moet en mag zelf voor je behoeften zorgen
  • De reden dat mensen niet goed voor zichzelf zorgen is omdat het niet veilig voelt
  • Angst is het signaal dat jij je op een bepaalde manier niet veilig voelt. Je lost dat niet op door angst weg te halen, maar door te werken aan je veilig voelen zal angst weggaan
  • Proberen controle te krijgen is meestal een poging om ons veilig te voelen. Controle is alleen niet het antwoord, veiligheid is het antwoord
  • In onze cultuur hebben we allerlei onredelijke verwachtingen en regels die, als we ze proberen te volgen, een negatieve impact op ons hebben. Soms werkt iets gewoon niet voor je, dan is er niets mis met jou, maar met de regels.
  • Als je anders bent dan anderen dan ben je bent niet raar, stom of verkeerd. Je bent net zoveel waard als ieder ander mens
  • Je kan het niet alleen. Je mag om hulp vragen. Je hebt het nodig

Hoe meer ik van deze punten me eigen maakte, hoe beter ik me ging voelen en hoe minder angst ik voelde. Logisch, toch? Ik kreeg meer zelfvertrouwen en mijn leven liep soepeler. Ik zag ook in mijn coaching en trainingen dat anderen met deze punten worstelden.

Anderen helpen met angst: self-care

In mijn trainingen en 1-op-1 trajecten zie je dat vrijwel iedereen kampt met vergelijkbare problemen en dat dezelfde oplossingen werken. In feite is het antwoord op deze problemen samen te vatten als: Self-care.

Wat gebeurt er als mensen echt aan self-care gaan doen? Ze geven grenzen aan waardoor de alarmbellen stoppen die zeggen dat je een grens over bent gegaan. Je systeem komt tot rust omdat je voor je behoeften zorgt. Je vindt jezelf goed genoeg, waardoor je niet steeds hoeft te presteren om goed genoeg te zijn. Je stopt met ‘moeten’ en verandert naar ‘mogen’, waardoor je niet meer zo onder druk staat en meer kan genieten.

Kortom, de angst die je steeds voelde roept eigenlijk de hele tijd: ik voel me niet veilig, ik heb aandacht nodig, hoe we nu leven werkt niet voor me, kijk naar mij, voel mij, hoor mij!

Zodra we dit serieus nemen, zullen vele problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Is het dan echt zo makkelijk?

Een mens werkt in principe hetzelfde als een plantje. Als je het niet goed verzorgd gaat het er treurig bij hangen en zie je allerminst het leven erin terug. Zorg je dat de behoeften van de plant voldaan zijn en houdt je de grenzen in het oog zodat het ook niet teveel van dingen krijgt, dan fleurt de plant helemaal vanuit zichzelf op.

Dus ja, het is zo makkelijk als leren goed voor jezelf te zorgen. Om dat te bereiken zal je echter wel je angsten aan moeten kijken voor wat ze zijn. Zo was het voor mij belangrijk om mijn ware zelf te durven zijn, met het risico dat mensen dat niet leuk vinden en dat ik moest dealen met afwijzing. Ook moest ik daardoor accepteren dat sommige dingen gewoon echt niet voor mij werken en dat ik een andere weg in diende te slaan. Daar voelde ik weerstand, verdriet, angst, onzekerheid en nog meer andere emoties over. Dat is niet makkelijk, maar het zorgde er wel voor dat mijn leven veel fijner werd, dat ik veel meer zelfvertrouwen ontwikkelde en dat mijn vrijheid en geluksgevoel beter werd dan ooit.

Wat mij betreft is dit waar het leven over gaat. Je gaat je uitdagingen aan of je gaat ze uit de weg. Als je ze aangaat wordt je sterker en krijg je meer vrijheid. Ga je uitdagingen uit de weg, dan zal je er last van houden en wordt het waarschijnlijk steeds erger. Iets heeft je aandacht nodig. Ga het aan!

Wat mensen zeggen over deze training

“Verhelderend, confronterend, vooruitstrevend, openbarend, recht in het hart. Handvaten voor het creëren van je eigen geluk en veiligheid. Ik ben enorm blij dat ik mezelf dit mooie cadeau heb gegeven en ik voel al een groei. Mike geeft je een gevoel van vertrouwen, enorme kennis en een warm bad waarin je terecht komt en jezelf mag zijn. Ik raad het een ieder aan die nu eindelijk voor zichzelf wilt gaan zorgen.”

– Marcella

“Wat voor mij een enorme eye-opener is geweest is dat ik heb geleerd dat ik over mijn grenzen ben gegaan. Ik heb mijn grenzen en behoeften niet aangegeven, niet op tijd in ieder geval. Ik vond het heel fijn om mijn behoeftes te leren kennen en dat ik daar naar mag luisteren waardoor ik dichter bij mezelf blijf.”

– Mirjam

“Ik had nooit gedacht dat ik ooit zo naar angst zou kijken. Na al die jaren heb ik eindelijk een dag gehad zonder angst, zonder symptomen en ik voelde me weer vrij. Ongelooflijk. Ik ben je hier diep dankbaar voor.”

– Willem

De online training ‘Angst Voorkomen’

De online training Angst Voorkomen – Self-care is het antwoord, is gemaakt om jou de gigantische hoeveelheid tijd te besparen die ik er in gestoken heb. Je leert wat er nodig is om angst te voorkomen, door te ontdekken op welke manier jij beter voor jezelf kan zorgen en hoe dat leidt tot vermindering en zelfs het verdwijnen van angst.

Deze training is voor de meeste mensen noodzakelijk, omdat je ooit moet leren hoe je zorgt dat je al de angst voorkomt. Leer je dat niet, dan zal angst blijven, zul je er op den duur tegen gaan vechten en krijg je weer paniekaanvallen! Dat is niet de bedoeling.

Herken jij jezelf in dit verhaal? Dan zal deze training zeer waarschijnlijk je leven veranderen.

De training bestaat uit vijf sessies van twee uur via Zoom waarvan je ook de opnamen krijgt. Naast de live sessies krijg je verdiepende opdrachten om de kern van jouw angst te begrijpen. In de sessies bespreken we de verschillende inzichten die mensen opgedaan hebben. Hier zal je merken dat je allerminst de enige bent. Ook zorgt het delen en bespreken dat je gaat ervaren dat het veilig is in de juiste sociale setting. Dit is essentieel om je brein te herprogrammeren naar dat het veilig is om je gevoelens, gedachten, behoeften en grenzen te ervaren.

Bij deze training zit bovendien een exclusieve WhatsApp groep met mij en je mededeelnemers. Hierin kun je delen welke inzichten je opdoet, wat voor ervaren je hebt en kun je mij vragen stellen. We hanteren duidelijke regels om de veiligheid en de waarde van de WhatsApp groep te waarborgen. Deze groep is ongelooflijk waardevol.

Voor wie is deze training?

Dit is voor jou als je:

  • Level 1: Paniekaanvallen Overwinnen, de volledige videocursus of coaching gevolgd hebt (of een vergelijkbaar traject elders)
  • Je bereid bent om angst aan te kijken
  • Je goed bent in zelfreflectie en zelfstandig kan werken
  • Je bereid bent om te delen met anderen in de groep
  • Hoogopgeleid denkniveau voor jou goed te volgen is (hbo+)

Dit is niet voor jou als:

  • Je wil dat iemand je angst wegneemt
  • Je 1-op-1 begeleiding wil
  • Je wilt dat iemand alles voor je uitlegt
  • Je niet mee durft te doen in een groep
  • Je meer dan één soort medicatie gebruikt tegen angst

Wat je zal leren in deze mooie training

Sessie 1. Ontdek wat de positieve functie van angst voor jou is en waarom het er is
Je gaat leren om met angst samen te werken. Angst probeert je te helpen en wanneer je leert hoe dat werkt, zal angst weggaan en weg blijven.

Sessie 2. Dealen met weerstand om naar angst te luisteren en voor jezelf te zorgen
Angst toelaten en voor jezelf zorgen triggert vaak herinneringen en gevoelens zoals schaamte, schuld, verdriet en/of woede. Dit kan weerstand triggeren waardoor je niet kan voelen waar je angst eigenlijk over gaat. Om de juiste actie te nemen voor zelf-zorg is het belangrijk om met de bijkomende gevoelens te dealen en de weerstand die erbij opkomt.

Sessie 3. Wat is de rol van grenzen, behoeften, “sociale regels” en angst bij jou?
Hier gaan je concreet leren over jouw grenzen en behoeften. Wanneer of waarom heb je het gevoel hebt dat je niet voor jezelf kan of mag zorgen? Dit zijn vaak “sociale regels” die je ooit aangeleerd zijn. Samen met de sociale setting van de groep creëren we een nieuwe imprint waarmee je ervaart: ik kan en mag wel voor mezelf zorgen. Sterker, het is goed en belangrijk.

Sessie 4. Veiligheid creëren
Wat maakt dat jij je onveilig voelt? Wat ga je doen als jij je onveilig voelt? Angst komt je vertellen dat er iets niet klopt voor jou en de manier om te zorgen dat angst weggaat is dat je maakt dat je veilig bent. Vluchten, vermijden of pleasen werkt tegengesteld. Wat dan wel? Eerlijk zijn en accepteren dat jij nodig hebt wat je nodig hebt. Hier doorbreken we angsten en zorgen we dat je angst gaat voorkomen.

Sessie 5. Angst voorkomen in de toekomst
Je hebt inmiddels veel geleerd over angst. Vaak zijn er vragen en daar is hier ruimte voor. Wat in de groep speelt is leidend. We sluiten deze sessie af met een warm gevoel. De WhatsApp groep blijft en ik blijf nog een maand actief om vragen te beantwoorden.

Structuur van de sessies

Tijdens de bijeenkomsten bespreken we een stuk theorie, gaan we met elkaar in gesprek, doe je schrijfopdrachten en doe je oefeningen samen met anderen.

Het huiswerk is belangrijk om van alle waarde gebruik te maken. Van iedereen wordt verwacht om dit serieus te nemen.

Waarom deze training nodig is

Hoe je het went of keert, je zal op een zeker moment de lessen die angst je te leren heeft moeten leren. Het alternatief is dat je voor de rest van je leven met angst blijft worstelen en dat is gewoon geen optie.

Angst Voorkomen heb ik gemaakt omdat ik als geen ander weet wat mensen met angst ervaren. Ik weet hoe het is als je denkt dat je het allemaal fout doet en niet oké bent. Ik weet hoe het is als je denkt dat er iets mis met je is, dat je een ‘stoornis’ hebt.

Je hebt geen stoornis, je voelt je niet veilig.

Er is niets te ‘genezen’, je dient voor je grenzen en behoeften op te komen.

En je kan het niet alleen. Het moet in een groep. Je moet zien dat je oké bent en dat anderen die met hetzelfde kampen ook oké zijn, dit is de enige manier om te zien dat het oké is.

Deze training is anders

De training is specifiek gemaakt voor mensen die met paniekaanvallen gedeald hebben. Je zal in Nederland nergens anders zo’n training vinden, met iemand zoals ik.

Er is humor, er is lucht, er is openheid. Het zal soms diep zijn en heftig voelen en ook vloeiend en moeiteloos. Wat er opkomt is welkom. Het is juist ervaren dat jij mag zijn zoals je bent en dat daar geen oordeel over is.

In deze training leer je dus niet hoe je anders moet zijn, maar juist hoe je jezelf kan zijn. Zonder dat je je best moet doen, of dat het perfect moet, maar juist zoals je bent is helemaal goed.

Wat je krijgt bij deelname

  • Vijf live online meetings van 2 uur met theorie, oefeningen en ruimte voor vragen
  • Opnamen van de sessies (een jaar lang beschikbaar)
  • Exclusief support via de WhatsApp groep van deze training.
    Tien weken lang vragen aan mij stellen via de whatsapp groep, samen met alle deelnemers (de groep blijft voor connecties na de training)
  • Elke sessie uitgebreide schrijfopdrachten om zelf tot diepere inzichten te komen

Investering

€189,-

Wat is deze training waard? Mensen die 1-op-1 werken betalen €3000 voor deze tijd samen. Wat verwacht jij dat deze training je zal brengen? Hoe zou het jou helpen als jij leert hoe je je veilig kan voelen? Wat kan het voor jou doen om in een groep aan je angsten te werken?

Klopt deze investering voor jou? Dat is alles wat ertoe doet. Velen zijn je voorgegaan en vonden dit een geweldige training. De beste investering ooit!

Meld je hieronder aan!

Klopt dit verhaal voor jou? Voel jij je aangesproken? Heb jij deze hulp nodig? Meld je dan aan voor deze life changing training.

Zie hieronder het aanmeldingsformulier!

Aanmelden Online Training Angst Voorkomen

Data: 13, 20 februari, 5, 12, 26 maart van 19:00-21:00 uur
Wat je krijgt:
– Een jaar lang toegang tot de opnamen van de sessies
– Een whatsapp groep voor steun, vragen en extra informatie
– Elke sessie schrijfopdrachten om zelf tot diepere inzichten te komen
– Een maand nazorg via de whatsapp groep
Locatie: Online via Zoom met laptop, tablet of smartphone
Prijs: €189

Inschrijving gesloten

Dit is wat anderen zeggen

Lees de laatste reviews.

ManonAmbtenaar

Psychologen kijken in mijn optiek vaak naar het verleden, benoemen je paniek als angststoornis en kunnen je medicatie voorschrijven om de angst te onderdrukken. Mike wil het patroon van paniek juist doorbreken, angst toelaten en je laten denken in mogelijkheden en kansen. Zijn manier van coaching is voor mij de juiste weg geweest om een krachtiger en weerbaarder mens te worden.

AbdelKredietspecialist

Ik kwam met verschillende angsten naar Mike toe. Wist me geen raad meer en dacht werkelijk dat mijn leven over was. Mike heeft mij technieken geleerd om te dealen met de angst voor drukke ruimtes, angst om de winkel in te gaan, autorijden, derealisatie en depersonalisatie. Voor sommige zaken heb ik nog wel eens angst, maar ik kan er nu mee omgaan. Ik ga weer zonder angst de supermarkt in, rijd auto, kom op drukke plekken en kan omgaan met nare gedachten (die helemaal niet naar hoeven te zijn).

MadelonPsycholoog trainee

Ik had last van langdurige angstklachten, die constant aanwezig waren. Bij Mike kreeg ik het gevoel van volledige begrip door zijn eigen ervaringen. Hij gaf duidelijke uitleg hoe angst werkt en wat er nodig is. Het waren fijne gesprekken met herkenning en goede uitleg. Aanvullend op de persoonlijke sessies was er ook de mogelijkheid om in de groepssessies vragen te stellen.

AnnebelMaster-student

Bij een psycholoog werd ik vooral geholpen door middel van mindfulness en ademhalingsoefeningen. Waar angst echter vandaan kwam begreep ik nooit, waardoor het iets ergs bleef in mijn hoofd. Dankzij Mike heb ik inzicht gekregen in wat angst en paniek is. Ik leerde dat het oké is om angst en paniek te hebben, dat het niet gek of raar is, dat er niks mis met me is en dat het niet weg hoeft. De paradox is dat je dat rust ervaart. Als ik naar mijzelf kijk 2 jaar geleden en nu, heb ik enorme stappen gemaakt en doe ik dingen waarvan ik toen dacht dat ik het nooit meer zou durven of kunnen.

CharlieOndernemer

Mike heeft geprobeerd de formule van paniek en angst te kraken. Dat is hem gelukt ook. Ik had al meer dan 10 jaar last van paniekaanvallen, maar de uitleg die ik van Mike kreeg over angst, was 'mind-blowing' en gaf mij hoop. In de sessies bespraken we samen schaamteloos al mijn gedachtes, en leerde ik oké te worden met wat ik voelde en dacht. Kleine disclaimer: het is hard werken, het gaat niet vanzelf. Maar als je simpelweg volhoudt om Mike's technieken je eigen te maken, dan krijg je er een ongekende vrijheid voor terug.