Skip to main content

Paniekaanvallen

overwinnen

Mike Hoffmeister

Expert in angst en paniekaanvallen overwinnen

Ben jij dit?

Ben je hoogopgeleid? (hbo+)
Ben je jong (18-49) en gemotiveerd?
Heb je last van angst en/of paniekaanvallen?
Ben je al bij een psycholoog geweest zonder resultaat?
Ben je sterk in zelfreflectie?
Is jouw focus niet alleen om van angst af te komen, maar om te groeien als mens?
Zoek je een diepgaande transformatie in plaats van oppervlakkige trucjes?
Zoek je iemand die begrijpt waar jij mee zit en die al jaren mensen precies daarmee helpt?

Dan ben je hier op de goede plek. Scroll vooral verder.

Wil jij eindelijk echt van je paniekaanvallen afkomen?

Herken je dit? Angst voor de angst, hartkloppingen, licht in het hoofd, bang om flauw te vallen, bang dat je doodgaat, gek wordt, of de controle verliest, derealisatie, depersonalisatie, hypochondrie, agorafobie en wellicht nog meer? Waarschijnlijk weet je rationeel dat je niet bang hoeft te zijn, maar toch twijfel je ook nog en blijf je last houden van angst, piekeren en fysieke sensaties.

Dit zijn een paar van de meest frustrerende dingen die cliënten mij vertellen en waar ik vroeger zelf ook mee zat. Zeker wanneer je een welwillend, intelligent persoon bent lijkt het onbegrijpelijk. Je hebt wellicht van alles geprobeerd met artsen, psychologen en psychiaters? Ademhalings- of ontspanningsoefeningen, afleiding, medicijnen (antidepressiva of benzodiazepinen), meditatie, EMDR, EFT, hypnose of meer. Het hielp je niet of weinig, want anders was je niet hier. Daardoor heb je vast weleens gedacht dat er dan iets heel erg mis moet zijn met jou, dat denkt bijna iedereen die hier komt.

Ik ken het verhaal. Ik ben er vroeger zelf doorheen gegaan. Het doet me verdriet dat zoveel mensen hiermee worstelen, want de antwoorden zijn er al lang.

Ik ben Mike Hoffmeister

Ik ben de oprichter van paniekaanvalvrij. Ik ben gecertificeerd coach, trainer en ervaringsdeskundige met ruim tien jaar ervaring aan mensen helpen angst en paniekaanvallen te overwinnen. Voornamelijk gevoelige, intelligente en gemotiveerde mensen met grote angst en paniekaanvallen komen naar mij toe om echt te begrijpen waar hun angst over gaat. We werken samen om tot oplossingen en inzicht te komen, zodat je daadwerkelijk stappen vooruit zet waar jij blij mee bent.

Wat is de belangrijkste factor voor succes? Dat jij gemotiveerd bent en 100% bereid bent om alles aan te gaan dat nodig is. Ben jij dit? Dan is vooruitgang vrijwel gegarandeerd.

Wat is er nodig om paniekaanvallen te overwinnen?

Wanneer mensen voor het eerst naar mij toekomen weten ze bijna nooit wat er moet gebeuren om paniekaanvallen te overwinnen. Als ik vraag naar de drie belangrijkste dingen die ze geleerd hebben bij een therapeut, dan vallen ze meestal stil of kunnen ze maar een paar woorden vertellen. Dit geeft de basis van het probleem aan: als je er niets van weet, dan kun je het ook niet oplossen.

Begrijpen wat precies het probleem is en hoe je dat oplost, is stap één. Stap twee is dat je die kennis gaat toepassen. Dat kost vaak het meeste tijd.

Een starre methode, of jouw weg vinden?

In de jaren zeventig begonnen de eerste effectieve methodes op te komen om mensen met paniekaanvallen te helpen. Deze zijn inmiddels geperfectioneerd en werken fantastisch. De grondlegger van de cognitieve therapie, Aaron Beck heeft geweldig werk gedaan, dat later verstevigd is door David Clark, David Burns en vele andere top psychologen. Er zijn echter een aantal problemen met deze methode.

Standaard psychologen zetten de methode vaak niet in en klooien maar wat aan. Mijn partner is psycholoog en vertelde me dat ze in team overleg regelmatig de term “pappen en nathouden” hoorde.

Een ander probleem is dat de methode vaak erg saai is. Je moet allemaal dingen opschrijven en bijhouden, meer als een soort robot dan een mens. Hierdoor doen veel mensen het werk niet waardoor het ook niet effectief kan zijn.

Dit is eigenlijk hoe de psychologie als wetenschap werkt: bedenk een methode die onafhankelijk van de uitvoerende therapeut werkt.

Een tegenstrijdige ontdekking dat uit onderzoek is gekomen, is dat de effectiviteit van de therapie voornamelijk bepaald wordt door de therapeut en niet de therapie. Oftewel, de therapeut levert maatwerk, de methode niet.

Wat is jouw verhaal?

Ik kijk altijd naar jouw persoonlijke verhaal. Het maakt heel erg uit of er iemand voor me zit die vroeger mishandeld is of niet en in welke mate. Ook speelt mee of iemand kampt met verdriet, schaamte of woede. Of je introvert of extravert bent, maakt ook veel uit. Regelmatig spreek ik mensen met hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid daar gaat alles ook net wat anders mee. Daarnaast spelen dingen mee als waar iemand bang voor is, ben je bang om dood te gaan, gek te worden of de controle te verliezen? Misschien is het bij jou iets anders, sommige mensen zijn bang om te blozen of het in hun broek te doen, dat vereist allemaal een andere aanpak.

Waar gaat je angst over?

Angst komt nooit zomaar op. Zo is het vaak dat mensen al jaren – decennia meestal – hun grenzen overgaan en niet voor hun behoeften zorgen. Daar ga je last van krijgen. Dus angst overwinnen heeft te maken met goed voor je grenzen en behoeften zorgen.

Daarnaast zitten mensen vaak vast in een bepaald patroon van denken. Hoe kom je daar uit? Er zijn verschillende oefeningen en technieken die hierbij helpen. Alleen is er geen techniek die altijd werkt. Dus is het ook belangrijk om flexibel te kunnen zijn en te leren hoe je een oefening kan aanpassen, of hoe je ermee dealt als het gewoon een keer niet lukt.

Maar het allergrootst is dat ik met mensen werken aan goed werkende mindsets. Als je de verkeerde mindset hebt, dan ga je dit probleem niet overwinnen. Je probleem is niet je probleem, hoe je tegen het probleem aankijkt, dat is het probleem.

Wanneer je al deze dingen op orde hebt is je leven getransformeerd: je begrijpt hoe angst en paniek bij jou werkten wat de standaard manier is om het te overwinnen, je zorgt goed voor je grenzen en behoeften en je mindsets werken voor je ipv tegen je.

Waarom je met mij wel vooruit gaat

  • Ik heb het zelf overwonnen en heb sinds 2010 geen paniekaanval meer gehad, ik weet hoe het werkt.
  • Ik heb bijna alle ‘symptomen’ gehad en kan me daarom enorm goed inleven in jou.
  • Bijna niemand in onze maatschappij durft angst in de ogen aan te kijken, inclusief artsen en psychologen. Het is niet makkelijk, maar alleen iemand die niet bang is voor angst kan aan je zij staan wanneer jij je angst overwint.
  • Ik zie angst niet als een aandoening. Angst wil je iets laten zien waarmee jij je leven grandioos kan verbeteren. Ik kan je helpen dat te vinden.
  • Veel ‘experts’ doen maar wat, terwijl de wetenschap al klaar is. Mijn methode is in lijn met de wetenschap. Daarnaast kan ik de methode aanpassen aan jouw unieke persoonlijkheid, geschiedenis en leefsituatie zodat je iets krijgt waar jij achter kan staan.
  • Ik ben geen afstandelijke expert, maar een toegankelijk mens. Ik vertel gerust over mijn ervaringen, overwinningen en ook tekortkomingen. Deze echtheid, heb ik gemerkt, schept een band, en laat zien dat je ‘fouten’ mag maken en dat het nog steeds goed kan komen.
  • Ik werk alleen met mensen die het probleem aangaan. Alleen als je angst wil leren kennen, jezelf wil begrijpen en angst aangaat in plaats van dat je ervoor wegrent kun je het overwinnen.

Wat is de methode?

Hoe overwin je paniekaanvallen? Mensen vragen het me vaak alsof het vergelijkbaar is met 1+1 = 2. Het is wat ingewikkelder dan dat. Mijn hele bedrijf gaat over mensen helpen paniekaanvallen te overwinnen, dus ik adviseer je niet te denken dat dit probleem binnen een minuutje opgelost kan worden. Toch zal ik het hier kort uitleggen.

De kortste uitleg hoe je paniekaanvallen overwint

Stop met vechten tegen angst. Laat je angst toe. Omarm je paniekaanvallen. Dan zullen je paniekaanvallen verdwijnen.

Dit is de meest korte beschrijving die je kan krijgen, maar ik heb zelden iemand ontmoet waarvoor dit voldoende was.

De langere uitleg hoe je paniekaanvallen overwint

Ik leg dit op video uit in mijn gratis mini-cursus.

Wanneer ik mensen coach, of het nu 1-op-1 is of in groepsverband, ben ik zo’n 6 uur bezig voordat iemand voldoende kennis en vaardigheden heeft om kundig met paniekaanvallen om te gaan. Naast de tijd met mij is iemand bezig met huiswerk, oefeningen, technieken en video’s kijken. Hierdoor komt de tijd ongeveer neer op 8-10 uur voordat iemand in staat is significante veranderingen teweeg te brengen.

Ik kan je hier dus niet uitleggen hoe je paniekaanvallen overwint. Daar is meer voor nodig.

Wat is ervoor nodig? Tijd, energie, aandacht en geld. Waarom? Hoe ga je een methode volgen zonder tijd? Energie is nodig om de oefeningen te doen. Aandacht is nodig omdat we een beperkte hoeveelheid aandacht op een dag hebben, als je geen aandacht voor jezelf hebt, dan kom je nooit van je paniekaanvallen af. Geld is nodig om professionele begeleiding te vinden, dit betekent iemand die er zichtbaar verstand van heeft, niet elke therapeut begrijpt je. Met echt goede begeleiding maak je gigantische stappen. Wil je het allemaal alleen doen, dan hoop ik dat je een genie bent. Ik kon het namelijk niet.

Ik heb het vaak gezien dat mensen één of meerdere van deze investeringen in zichzelf niet willen of kunnen doen. In dat geval is het meest belangrijke dat je gaat uitzoeken wat je tegenhoudt en dat je daar een oplossing voor vindt. We hebben het hier nog niet eens over paniekaanvallen overwinnen gehad en het eerste obstakel is al ontdekt.

De meeste mensen lopen vast op dit onderdeel. Als je niet eens kan beginnen, kan niemand je helpen.

Als je eenmaal besloten hebt om in jezelf te investeren, ben je eindelijk klaar om te beginnen met de methode!

Wat is de methode?

Begrip
Je moet een aantal dingen leren: wat er aan de hand is bij paniekaanvallen, hoe dit patroon werkt, hoe het gepieker en de “wat als…?” gedachten je steeds banger maken. Leer hoe de overlevingsmechanismen in je brein werken, hoe en waarom die al die angst produceren. Je moet ook begrijpen waarom je paniekaanvallen hebt en dat je inziet dat het volgens een bepaalde logica werkt. Als je dit begrijpt, zul je inzien dat er niets mis met je is, dat jij hier ook vanaf kan komen.

Waar is deze theorie op gebaseerd?
Ik baseer dit op jarenlange opleidingen, wetenschap en persoonlijke ervaring. Ik ben opgeleid in NLP, verschillende coachingsstijlen en IEMT voor traumatherapie. Mijn methode sluit aan bij cognitieve gedragstherapie zoals uitgelegd door de grondlegger Aaron Beck en verder David Clark en David Burns. Verder heb ik mij ontwikkeld qua trainingen, cursussen, boeken en mentorschappen in spirituele stromingen zoals yoga, meditatie, Toltec, westerse spiritualiteit, tantra en non-dualiteitsleer.

Mijn voornaamste teken van professionaliteit is echter dat ik daadwerkelijk weet waar ik het over heb en dat duidelijk kan overbrengen. Om het zelf te zien, bekijk mijn gratis mini-cursus, of doe mee met één van mijn trainingen.

Inzicht
Inzicht betekent dat je kijkt hoe de theorie aansluit bij jou. Je bent uniek en alleen jij weet wat er in je omgaat. Door inzicht te krijgen in jouw innerlijke processen ga je ook inzien wat er nodig is om dat op te lossen. De oplossingen komen vaak vanzelf. Inzicht is iets waar je vaak een coach of therapeut voor nodig hebt. Iemand die je helpt om je gedachten te ordenen.

Vaardigheid en verandering
Om iets te veranderen zul je dingen moeten veranderen. Dit betekent dat je andere acties moet gaan nemen in je leven, andere dingen doen, andere dingen zeggen, anders denken. Hier zijn oefeningen en technieken voor die je helpen. Je hebt wat tijd nodig om hier vaardigheid in te ontwikkelen. Wanneer je dat doet zul je veranderen en merk je dat dingen beter gaan. Je gaat vooruit!

Hoe kun je bij mij training volgen?

Gratis mini-cursus
Ik heb een gratis mini-cursus (zoals je overal ziet) waarin ik de basics uitleg.

Videocursus: de hele methode
Ik heb een videocursus ‘de hele methode’ waarin ik alles uitleg in 60+ video’s met theorie, oefeningen en een jaar lag online begeleiding via Zoom.

Online classes
Ik bied twee ‘online classes’ aan waar ik live training geef via Zoom. Er zijn twee levels:

Online class: Paniekaanvallen overwinnen. Level 1: De essentials.
Hier leer je de essentiële dingen om paniekaanvallen te overwinnen. Ik geef deze training zelf, live, zodat je vragen kan stellen. Hier krijg je de meest up-to-date aanpak en hulp.

Dit is level 1 omdat je hier alleen leert hoe je paniekaanvallen overwint. Als je wil dat angst kan verdwijnen, is er level 2.

Online class: Angst voorkomen. Level 2: Self-care is het antwoord.
In deze class leer je wat er achter angst zit. We werken aan veiligheid en zorgen dat je grenzen beschermd zijn. Bij level 2 kom je er pas achter waarom je al die angst steeds had en wat je eraan kan doen om te voorkomen dat angst steeds opkomt.

1-op-1 coaching
Hier krijg je mijn persoonlijke begeleiding. Dit is een uniek traject specifiek afgestemd op jou. Deze weg is meestal de snelste om vooruit te gaan.

Ga ook aan de slag

Dit is wat anderen zeggen

Lees de laatste reviews.

ManonAmbtenaar

Psychologen kijken in mijn optiek vaak naar het verleden, benoemen je paniek als angststoornis en kunnen je medicatie voorschrijven om de angst te onderdrukken. Mike wil het patroon van paniek juist doorbreken, angst toelaten en je laten denken in mogelijkheden en kansen. Zijn manier van coaching is voor mij de juiste weg geweest om een krachtiger en weerbaarder mens te worden.

AbdelKredietspecialist

Ik kwam met verschillende angsten naar Mike toe. Wist me geen raad meer en dacht werkelijk dat mijn leven over was. Mike heeft mij technieken geleerd om te dealen met de angst voor drukke ruimtes, angst om de winkel in te gaan, autorijden, derealisatie en depersonalisatie. Voor sommige zaken heb ik nog wel eens angst, maar ik kan er nu mee omgaan. Ik ga weer zonder angst de supermarkt in, rijd auto, kom op drukke plekken en kan omgaan met nare gedachten (die helemaal niet naar hoeven te zijn).

MadelonPsycholoog trainee

Ik had last van langdurige angstklachten, die constant aanwezig waren. Bij Mike kreeg ik het gevoel van volledige begrip door zijn eigen ervaringen. Hij gaf duidelijke uitleg hoe angst werkt en wat er nodig is. Het waren fijne gesprekken met herkenning en goede uitleg. Aanvullend op de persoonlijke sessies was er ook de mogelijkheid om in de groepssessies vragen te stellen.

AnnebelMaster-student

Bij een psycholoog werd ik vooral geholpen door middel van mindfulness en ademhalingsoefeningen. Waar angst echter vandaan kwam begreep ik nooit, waardoor het iets ergs bleef in mijn hoofd. Dankzij Mike heb ik inzicht gekregen in wat angst en paniek is. Ik leerde dat het oké is om angst en paniek te hebben, dat het niet gek of raar is, dat er niks mis met me is en dat het niet weg hoeft. De paradox is dat je dat rust ervaart. Als ik naar mijzelf kijk 2 jaar geleden en nu, heb ik enorme stappen gemaakt en doe ik dingen waarvan ik toen dacht dat ik het nooit meer zou durven of kunnen.

CharlieOndernemer

Mike heeft geprobeerd de formule van paniek en angst te kraken. Dat is hem gelukt ook. Ik had al meer dan 10 jaar last van paniekaanvallen, maar de uitleg die ik van Mike kreeg over angst, was 'mind-blowing' en gaf mij hoop. In de sessies bespraken we samen schaamteloos al mijn gedachtes, en leerde ik oké te worden met wat ik voelde en dacht. Kleine disclaimer: het is hard werken, het gaat niet vanzelf. Maar als je simpelweg volhoudt om Mike's technieken je eigen te maken, dan krijg je er een ongekende vrijheid voor terug.

Ook je paniekaanvallen overwinnen?

Neem je lot in eigen handen en begin vandaag nog.

Zelf aan de slag

Begin direct met je eerste les

Gratis mini-cursus
Leer de ‘basics’ in 4 video’s

Complete video-cursus
Volg zelf de hele methode

Live met Mike

Volg online trainingen in groepsverband

Online training: Paniekaanvallen overwinnen
Level 1: De essentials

Online training: Omgaan met Angst
Level 2: Onbeperkt Jezelf

Liever 1-op-1 met Mike?
Boek dan een coachingsessie.